ZĽAVA! Kričia na nás nápisy z výkladov obchodov. Black Friday sa stal už akýmsi „sviatkom“. Nákupná horúčka nás má doslova v hrsti a všade na nás číhajú „lákavé“ ponuky zliav. Sú však zľavy na čierny piatok naozaj také výrazné? A aký environmentálny vplyv má tento ošiaľ?
Black Friday a svet
Black Friday alebo „čierny piatok“ je piatok po dni Vďakyvzdania a jeho vznik môžeme hľadať v USA. Je považovaný za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. I keď nejde o oficiálny sviatok, v niektorých štátoch v USA dávajú zamestnávatelia v tento deň dokonca svojim zamestnancom voľno.
A prečo čierny piatok? Obchody tradične počas roka nedosahujú tak vysoké tržby a teda sú v červených číslach. Pred Vianocami však tržby obrovsky narastajú a teda stúpajú do čiernych čísel, pretože plusové hodnoty sa kedysi v účtovných knihách zapisovali čiernym atramentom.
I keď Black Friday je pomerne novým dňom, ľudia si naň veľmi rýchlo zvykli. V tento deň sa pred obchodmi tvoria obrovské rady a ľudia sú ochotní stáť v nich i niekoľko hodín. Niektorí dokonca pred obchodmi stanujú, aby si ráno pri otvorení obchodných domov stihli uchytiť tie najlepšie kúsky tovaru.
Pri výbere tovaru však ľudia častokrát neváhajú použiť i hrubú silu a častokrát prichádza i ku zraneniam. V roku 2006 sa pri výpredajoch v tento deň zranilo 117 ľudí a 12 zomrelo. A to všetko iba kvôli kričiacim zľavám.
Zdroj: standard.co.uk
Cyber Monday
Black Friday je dnes „oslavovaný takmer všade“. Zľavy, ktoré však ponúka nemusia byť vždy tak výhodné, ako sa zdajú. Predajcovia veľakrát umelo navyšujú ceny ešte pred týmto dňom a zľavy sa potom javia naozaj výrazne. Niekedy je cena však rovnaká ako pred zľavou. Predajcovia si však uvedomili, že niektorí ľudia, kvôli práci výpredaje nestíhajú a že najviac nakupujú online v pondelok (v práci či doma). I tento nákupný a výpredajový deň má svoj názov – Cyber Monday. V tento deň sa online predajcom zvyšujú tržby dokonca až o 77 %!
Zdroj: unsplash.com
Pri online nákupe však vytvárame častokrát ešte viac odpadu ako pri klasickej návšteve nákupného centra. Nakupujeme z pohodlia domova a to nás láka nakupovať dlhšie a do košíka hádzať viac vecí. Pri online nákupe by sme však mali myslieť na obaly, v ktorých sa naše nakúpené veci prepravujú. A nielen to! I spôsob, akým sa k nám náš objednaný tovar dostane. Toto všetko spolu s našimi nakúpenými vecami vytvára odpad.
Nezabúdajte, že všetky výpredaje sú viac-menej len dobrým marketingovým ťahom. Keď nejakú vec potrebuješ, je samozrejme lepšie si ju kúpiť v zľave, no do košíka nemusíš hádzať všetko, na čo ti padne zrak.
A čo ty a Black Friday? Nakupuješ?
Zdroj: sk.wikipedia.org