Black Friday: Zľavy, ktoré sa naozaj (ne)oplatia
ZdieľaťFacebook
Black Friday
Zdroj: unsplash.com

Black Friday: Zľavy, ktoré sa naozaj (ne)oplatia

ZĽAVA! Kričia na nás nápisy z výkladov obchodov. Black Friday sa stal už akýmsi „sviatkom“. Nákupná horúčka nás má doslova v hrsti a všade na nás číhajú „lákavé“ ponuky zliav. Sú však zľavy na čierny piatok naozaj také výrazné? A aký environmentálny vplyv má tento ošiaľ?

Black Friday a svet

Black Friday alebo „čierny piatok“ je piatok po dni Vďakyvzdania a jeho vznik môžeme hľadať v USA. Je považovaný za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. I keď nejde o oficiálny sviatok, v niektorých štátoch v USA dávajú zamestnávatelia v tento deň dokonca svojim zamestnancom voľno.

A prečo čierny piatok? Obchody tradične počas roka nedosahujú tak vysoké tržby a teda sú v červených číslach. Pred Vianocami však tržby obrovsky narastajú a teda stúpajú do čiernych čísel, pretože plusové hodnoty sa kedysi v účtovných knihách zapisovali čiernym atramentom.

I keď Black Friday je pomerne novým dňom, ľudia si naň veľmi rýchlo zvykli. V tento deň sa pred obchodmi tvoria obrovské rady a ľudia sú ochotní stáť v nich i niekoľko hodín. Niektorí dokonca pred obchodmi stanujú, aby si ráno pri otvorení obchodných domov stihli uchytiť tie najlepšie kúsky tovaru.

Pri výbere tovaru však ľudia častokrát neváhajú použiť i hrubú silu a častokrát prichádza i ku zraneniam. V roku 2006 sa pri výpredajoch v tento deň zranilo 117 ľudí a 12 zomrelo. A to všetko iba kvôli kričiacim zľavám.

Cyber Monday

Black Friday je dnes „oslavovaný takmer všade“. Zľavy, ktoré však ponúka nemusia byť vždy tak výhodné, ako sa zdajú. Predajcovia veľakrát umelo navyšujú ceny ešte pred týmto dňom a zľavy sa potom javia naozaj výrazne. Niekedy je cena však rovnaká ako pred zľavou. Predajcovia si však uvedomili, že niektorí ľudia, kvôli práci výpredaje nestíhajú a že najviac nakupujú online v pondelok (v práci či doma). I tento nákupný a výpredajový deň má svoj názov – Cyber Monday. V tento deň sa online predajcom zvyšujú tržby dokonca až o 77 %!

Pri online nákupe však vytvárame častokrát ešte viac odpadu ako pri klasickej návšteve nákupného centra. Nakupujeme z pohodlia domova a to nás láka nakupovať dlhšie a do košíka hádzať viac vecí. Pri online nákupe by sme však mali myslieť na obaly, v ktorých sa naše nakúpené veci prepravujú. A nielen to! I spôsob, akým sa k nám náš objednaný tovar dostane. Toto všetko spolu s našimi nakúpenými vecami vytvára odpad.

Nezabúdajte, že všetky výpredaje sú viac-menej len dobrým marketingovým ťahom. Keď nejakú vec potrebuješ, je samozrejme lepšie si ju kúpiť v zľave, no do košíka nemusíš hádzať všetko, na čo ti padne zrak.

A čo ty a Black Friday? Nakupuješ?

Zdroj: sk.wikipedia.org

ZdieľaťFacebook