Environmentálne značky: Ktoré sú dôveryhodné?
ZdieľaťFacebook
Environmentálne značky
Zdroj: unsplash.com

Environmentálne značky: Ktoré sú dôveryhodné?

Naša spotrebiteľská informovanosť je čoraz väčšia. Chceme kvalitné produkty z kvalitných materiálov. Environmentálne značky iba potvrdzujú to, že náš záujem stúpa i v oblasti životného prostredia. Už nám naozaj nie je jedno, čo si kupujeme a hľadíme aj na to, aký dopad na našu planétu produkt, potravina či služba má. Značiek, ktoré nám ukazujú, že je produkt naozaj kvalitne vyrobený je mnoho. Ako sa v nich však vyznať?

Výborný marketing

Poznáte to – kúpite si produkt v domnienke, že je skutočne vyrobený z prírodných zdrojov, nepoškodzuje planétu, nie je testovaný na zvieratách atď, avšak nakoniec zistíte, že to tak vôbec nie je. Niektoré firmy majú stále viac sklon ku greenwashingu. Keďže sami predajcovia vedia, že ak dajú do produktu názov „ekologický“, je to preňho dobrý marketing, tak s radosťou klamú zákazníka. Až 57 % zákazníkov radšej siahne po ekologickom produkte. No až 43 % zákazníkov však týmto produktom nedôveruje. A je to práve z dôvodu zavádzania. Preto je veľmi dôležité, aby sme si informácie na obale produktu aj overili.

EU Ecolabel

Logo v tvare kvetu nosí dnes už viac ako 37 000 výrobkov predávaných na trhu v EÚ. Udeľuje sa výrobkom (šampóny, pracie prostriedky, vreckovky, farby na textil…), ktoré spĺňajú prísne environmentálne kritériá. Vieme ju dokonca nájsť aj v hoteloch, či finančných službách – sporiace účty alebo investičné produkty. Narozdiel od iných značiek ju môžu výrobcovia používať až po splnení prísnych kritérií a po prejdení schvaľovacích procesov. Napriek tomu, že táto značka zabezpečuje to, že výrobok je naozaj šetrný k prírode, pozná ju asi 1 spotrebiteľ z 3.

Fair Trade (Spravodlivý obchod)

Jedná sa o označenie, ktoré vzniklo ako odozva na zlé podmienky, v ktorých sú pestovatelia či výrobcovia nútení pracovať v rozvojových krajinách. Dnes až 52 % dotazovaných spotrebiteľov túto značku pozná a rozumie jej. Fair Trade zahŕňa pravidlá a podmienky, ktoré spotrebiteľovi zaručujú, že produkt pri jeho pestovaní, výrobe či predaji neporušuje ľudské práva a slobody, či neznečisťuje prírodu. Používa sa najmä na výrobkoch, ktoré obsahujú kávu, kakao, čaj, banány, ryžu či dokonca obilniny, bavlnu alebo rezané kvety. Zabezpečuje to, že výkupná cena zodpovedá nákladom udržateľnej produkcie, že nepodporuje nútenú a detskú prácu a podporuje šetrnejší prístup k životnému prostrediu.

Ekologické poľnohospodárstvo

Všetky biopotraviny sa od roku 2010 musia označovať ekologickým logom EÚ (12 hviezdičiek v tvare lístka na zelenom pozadí). Ako biopotravina je v tomto prípade charakterizovaná potravina, ktorá je vyrobená minimálne z 95 % surovín pochádzajúcich z ekologického poľnohospodárstva. Surovinami sú teda produkty, ktoré boli vyrobené na biofarmách a sú kontrolované špeciálnou organizáciou. V ekologickom poľnohospodárstve nemôže výrobca používať geneticky modifikované potraviny, neekologické látky, či aplikovať chemické postreky alebo syntetické hnojivá. Postupne sa z rastlinnej výroby rozšírilo ekologické hospodárstvo i o chov zvierat. Na Slovensku je toto označenie v podobe zeleného lístku s nápisom EKO a používa ho niekoľko stoviek výrobkov.

Leaping Bunny (Skákajúci zajko)

Medzi environmentálne značky musíme jednoznačne zaradiť i značku Leaping Bunny. Tá predstavuje záruku, že produkt a ani jeho jednotlivé zložky neboli testované na zvieratách. V kozmetickom priemysle sa produkty dlhodobo testovali na zvieratách, aby určili nezávadnosť výrobku na človeka. Táto značka bola založená v roku 1996 ako reakcia na záujem spotrebiteľov o výrobky, ktoré nie sú testované na zvieratách. Dnes už 2116 výrobkov obsahuje tento certifikát a pridali sa tak na ceste k lepšej spoločnosti a budúcnosti. O túto značku je čoraz väčší záujem a na zoznam sa stále pridávajú nové a nové spoločnosti. Niektoré bohužiaľ stále zaostávajú a napriek tomu, že testovať môžu i na dobrovoľníkoch, vyberajú si cestu testovania na zvieratách. Ich zoznam si môžete pozrieť na rovnomennej stránke.

V-label

Značka V-label je medzinárodne uznávaný symbol vegánskych a vegetariánskych produktov a služieb. Dopyt po vegetariánskych či vegánskych produktov (a to nielen v oblasti potravín) neustále narastá. V roku 2012 bolo len 1,5 % potravín a nápojov na svetovom trhu označených ako vegánske. Do roku 2015 toto číslo vzrástlo na 4,3 %, čo predstavuje takmer trojnásobný nárast počtu produktov označených za vegánske, a to len v priebehu troch rokov. Celosvetovo viac ako 20 000 produktov a služieb v 27 krajinách registrované pod touto značkou. Našťastie si ako spotrebitelia uvedomujeme, že musíme obmedziť niektoré stravovacie návyky (medzi nimi napríklad konzumácia mäsa) a táto značka sa tak teší čoraz väčšej podpore.

Medzi environmentálne značky sa neustále zaraďujú nové, ktoré spĺňajú vysoké štandardy a odrážajú dopyt nás, spotrebiteľov. Dnes už máme obrovskú možnosť výberu a je teda iba na nás na akú stranu sa postavíme.

Zdroj: sospotrebitelov.sk; fairtrade-slovensko.sk; sk.wikipedia.org; biodoskol.biospotrebitel.sk; slobodazvierat.sk; v-label.eu

ZdieľaťFacebook